U bevindt zich hier: Scale Art Bouw 8x8afzetsysteem

Ik ben met de bouw begonnen van een Scale Art Arocs 8x8 met afzetsysteem. Doormiddel van dit verslag wil ik ieder die nieusgierig is op de hoogte houden hoe de bouw verloopt. Ik ben afhankelijk van de tijd die ik heb voor dit project. Dus niet iedere dag een vervolg maar ik doe mijn best.

Al in het begin moeten er keuzes gemaakt worden met betrekking tot het chassis. Komt er een vangmuil achter of niet, verstevigings stukken of niet... En enorm veel boutje en moertjes. Je schroeft je wezeloos..
Maar dan heb je wat.. :-)

Volgende stap is het voorbereiden van het hulpchassis van het afzetsysteen.

Dit wordt op een aantal plaatsten vastgezet aan het chassis. Daarna de verenpakketten. De tekening geeft een leuke speling aan met het aantal verenbladen die ze gebruiken bij het 1ste en 2de set. Let wel op, voor stuurassen gebruiken ze andere verensetjes als voor aangedreven stuurassen.

Het wachten is op de onderdelen van de arocs cabine. Zo ook op 2 onderdelen van het veren pakket. De cabine is nieuw uitgekomen en het uitleveren liet wat opzich wachten.. :-(

En dan is het zover, de onderdelen zijn er.. :-)
De cabine-klem en montagestukken van de bumper zitten er met een 2 uurtjes op.

Dan is het chassis spuitklaar. Dit stadium wordt ook in het boek aangegeven. Ik heb gekozen voor de kleur zwart daar dit in mijn ogen ook het mooiste uitkomt met de kleur van de cabine.

Dan het moment van de diff's inbouwen. Vooral bij de pendelassen is het even afstellen. Niet moeilijk maar kost wat tijd.

Het haakarmsysteem zit vlug inelkaar. En is zeker niet moeilijk.

De cilinders en versnellingsbak zitten elkaar in de weg. Ik heb de versnellingsbak laten zakken(3 mm) zo de cilinders vrij kunnen bewegen.

Daarna komt het haakarm samen met het chassis in kan de pomp gemonteerd worden.

Daarna zijn de slangen aan de beurt. Ik neem het altijd iets ruimer dan er aangeven wordt. Heb alle slangen aangesloten aan de cilinders en naar het ventielenblok getrokken. Daar de slang afgekort en de nippers aangesloten. Dan pas de nippels aan het ventielenblok gemonteerd. ScaleArt boord een gat aan de zijkant van het chassis om de slangen naar het ventielenblok te brengen. Heb ik niet gedaan en dan is het wel erg stoeien met de ruimte.

Servo's inmonteren. Zeer éénvoudig door alle houders maar het afstellen neemt wat tijd in beslag. En neem die tijd er voor want later wordt het lastig om erbij te komen. Het was niet de bedoeling maar heb toch de sperr aangesloten.

Eindelijk kan ik echt met de cabine gaan beginnen. Ziet er echt prachtig uit. Voor de lampenbeschermers heb ik 3x 1mm gaatjes moeten boren. 1 gaatje is al door scaleart aangegeven waardoor de andere ook makkelijk uit te meten zijn. Verder is het zeer éénvoudig inelkaar te schroeven.

Zoals bekend bij ScaleArt sluiten de deuren met een magneet in de deur. De werking met de ijzere bout in de cabine, die de magneet moet aantrekken, ging niet naar mijn zin. Ik heb dit uitgeboord en een magneet ingelijmd.

De deuren zelf waren makkelijk te maken.

Met de volgende stap komt alles te gelijk dsamen en gaat het snel. Eerst 2 gaten in het dak voor de zwaailampen. De geluidsmodule(SM7) komt onder het dak en wordt bevestigd met een vlakke plaat. Doormiddel van een paar bouten en moeren wordt het front, dak en zijpanelen vast gezet. Daarna het achterpaneel. Het meeste werk is eigelijk om alle draden netjes te laten lopen. In de cabine zitten uitsparingen zodat de bedrading van buiten niet te zien is. Ook de vloer in de cabine is een kwestie van enkele m2 boutjes en moertjes. Het "tapijt" in de cabine is een aanrader. De kosten zijn 15,- en dan is alles op maat gesneden.

De bodemplaat zit een klein beetje werk aan. Met een dremel heb ik aan de voorkant de uitsparingen groter gemaakt. Ander kom ik in de knel met het kantelsysteem van de cabine. Inmiddels heeft ScaleArt dit aangepast aan de plaat.

Ik moet nog het één en ander een plekje geven maar voor de test alle bekabeling aangesloten. Test perfect gegaan, dus nu alles een plekje geven. De bovenbouw is inmiddels ook klaar dus die kan er bijna op en dan is hij klaar.

Met het commander-systeem zijn al programma's geschreven voor de diverse modellen. Daardoor is het redelijk éénvoudig om alles af te stellen. Nu is het testrijden en kleine instellingen veranderen naar wens. Het haakarm-systeem is ongelooflijk sterk.

Het was een mooi project om te maken. En heel veel van geleerd waarmee ik toekomstige bouwers verder kan helpen. Op naar de eerst volgende rijdag om het model goed uit te testen.

Heeft u vragen over dit model of over prijzen neem gerust contact op(mailen/bellen). Ik help u graag verder.
Op afspraak kan het model ook werkend gezien worden.